Bezoek aan Weasel coffee farm, een koffieplantage voor de beroemde poepkoffie.

25 februari 2024 - Da Lat, Vietnam

Even buiten de stad ligt de beroemde Weasel Coffee Farm, waar we eens gaan proeven en ruiken. Maar daarvoor moeten we wel met de scooter dwars door stad naar de andere kant. Dankzij Elly, met behulp van Google, als een volleerde navigator lukte dat perfect. Vooral het drukke verkeer in de stad overleefden we prima. We horen er nu al echt bij, aan het claxon-verkeer af te meten. We kregen zelfs een aantal keer voorrang en Ed nam die ook een paar keer gedurfd. Iedereen geeft en neemt hier elkaar de ruimte. En dat is wel zo makkelijk als er soms twee stromen verkeer haaks op elkaar kruisen. Ik weet nog steeds niet of links of rechts voorrang heeft.

Enfin, heelhuids aangekomen op de Wezel koffieplantage. In het kort (je kunt het zo opzoeken op t net): Er wordt hier de duurste koffie geteeld in het fraaie dal. Daarnaast leeft er een groot aantal wezels in gevangenschap. Eigenlijk civetkatten die alleen in Azië leven. Die krijgen overdag kip en banaan te eten en savonds laat de ruwe koffiebonen. Die vinden ze heerlijk zoet. En smorgens poepen ze pitten (de koffiebonen) weer uit, na en nachtje in de speciale enzymen van de wezel. Dat laten ze een paar maanden fermenteren en dan branden. Klaar is de duurste koffie ter wereld. We betalen hier ongeveer  5x de prijs van een gewoon bakkie.
Natuurlijk op het terras een duur bakkie genomen na een imposant ritueel van zetten. Via een soort percolator. Elly vond het “een slappe bak” en Ed vindt alles lekker.

Omdat het toch op de route lag, ook nog een bezoek gebracht aan het paleis van de laatste keizer van het toen nog Indo China. Een groot art deco paleis dat sober was ingericht. Hij had wel veel lebensraum nodig met zijn gigantische tuinen. Keizer Bao Dai werd later adviseur van Ho Chi Minh en leefde zij laatste jaren tot 1997 in Parijs.

De terugtocht door de stad verliep al makkelijker en ik mag wel zeggen vlekkeloos. Een beetje moeite met de smalle en steile paadjes van Google.
sAvonds nog een fikse wandeling langs het meer in de stad en nog een paar Saigon biertjes omdat het zaterdag is.

Dokter Google berichtte ook nog dat we, ondanks het gebruik van de scooter, bijna 10 km per dag lopen. Maar dat kan je dan ook wel zien aan ons schoeisel.

Bakkie poepkoffie zettenDe poep- en de gefermenteerde bonenPaleis van Bao

1. Peter:
    25 februari 2024
    lekker bakkie gedaan, zelfde koffie op Bali getest ik proef het niet ben ook niet zo'n fijn proever en geniet er nog van
  2. Eddieman:
    25 februari 2024
    Tnx. Maar het is natuurlijk geen zuivere koffie…
  3. Jasper:
    25 februari 2024
    Ontvoer zo'n wezel, dan beginnen we hier een poepkoffiefarm. Past precies in je rugzak, volgens mij.
  4. Eddieman:
    25 februari 2024
    Lijkt op een huiskat. Ga eens nadenken over t plan!
  5. Marianne:
    29 februari 2024