Vandaag met de scooter erop uit.

23 februari 2024 - Da Lat, Vietnam

Effe een bezoek aan de benzinepomp en dan gaan we! Een eerste reis op de scooter. Nog een beetje wennen met opstappen voor Ed. Die doet dat net zoals op de herenfiets want binnendoor lukt niet. De souplesse die vroeger zo kenmerkend voor hem was is door de knieoperatie grotendeels verloren. Vandaag een ritje langs de westkant van het Tuyen Lam-meer. Een gigantisch kunstmatig aangelegd meer dat vroeger het water vasthield voor irrigatie en nu een prachtig natuurgebied is. Met grillige en amorfe vormen. Met veel natuurschoon, luxe resorts en vele attracties.

Zo is er een enorm kinderparadijs, het Da Lat Wonderland, met dierentuin, crossbanen en noem maar op.

Wij waren onder de indruk van de Clay Tunnel in Da Lat, gebouwd in 2010. Begonnen als een droge sloot (tunnel)  van 1,2 Km lengte. Men ontdekte dat die klei perfect geschikt was voor sculpturen , die bestand waren tegen de weersinvloeden. Enfin, dat mondde uit in gigantisch park met betoverende kunstwerken en themaparkjes. Er staan de eerste vliegtuigen, locomotieven, een COVID-19 park etc.

Een prachtige rit, die wonderwel perfect ging. We worden geaccepteerd door de Viet scooters. En het rijden ging prima, maar wat wil je met de Kriekenmarkt en Appeldijk als ervaring!

In de middag de stad in naar het prachtige Lam Vien Square dat is gebouwd aan de oevers van het Xuan Huong-meer . Dit is een van de beroemde attracties in Da Lat , bekend om zijn unieke architecturale structuren zoals de gigantische wilde zonnebloem, de prachtige veelkleurige glazen artisjok-bloem, Als je het zo ziet denk je dat het een voetbalstadion is, maar in werkelijkheid is het een operagebouw met daaronder een groot warenhuis, diverse cinema’s, grote restaurants en parkeerplaatsen. En daaromheen veel animatie.

Morgen gaan we de oostkant van het meer bezoeken. Dat is een langere tocht, dus vroeg naar bed.

Jut&JulT pleinKlei kunst 2

1. Ellen du Cloux:
    23 februari 2024
    Zo’n bergetappe lijkt me ook wel gaaf!
  2. Marijn:
    24 februari 2024