2/11 Eerste dag Dien Bien Phu. Effe bijkomen.

2 november 2018 - Thành phố Điện Biên Phủ, Vietnam

Hersteld van de traumatische busreis van gisteren, gelijk aan de slag gegaan om de reis naar Sapa te regelen. Ook weer zo'n end. Blijken er ook weer van die kleine bussies te rijden! Met je bagage tussen de stoelen en nog minder beenruimte dan bij Ryanair... Dat dus nooit meer! Dus op naar toeristenburo. Daar een poos zitte praten met drie (leuke) meiden die nauwelijks Engels praatten. Enfin na een fikse poos een luxe slaapbus geregeld naar Sapa! Gelijk hotel geboekt en gevraagd voor een early-check-in omdat we 07.00 uur al aankomen. Moet lukken.
Hier in BBP spreekt men nauwelijks Engels en het is voor ons bijna onmogelijk om Vietnamees te spreken vanwege de tonale taal. Dat kennen we niet! Dus gaat alles met manuelen, waarbij de Vietnamezen alleen maar lachen.. vooral als Ed de immitatie van een broodje varkensvlees doet ....
Opvallend is dat alle Vietnamezen erg slank zijn, terwijl ze dagelijks een partij rijst en noodles naar binnen werken, die ons week quotum bijna overschrijdt. Geldt hier dan niet het koolhydraten dieet?
Tijdens ons dagelijks overleg hebben we besloten bij het ontbijt geen eieren meer te nemen. Elke morgen twee gebakken eitjes kan niet goed zijn. Toch? Spannend hoe we dat gaan uitbeelden..
Vandaag alvast het oorlogsmuseum bezocht. Heel indrukwekkend en aansluitend de militaire begraafplaats waar hun martelaren liggen. Één van de indrukwekkendste ter wereld, zegt men.
Morgen gaan we de slachtvelden etc bezoeken waar de Fransen in de pan werden gehakt door de gewiekste generaal Giap.