4/11 Op naar het Noorden, het koudste plaatsje in Vietnam: Sapa.

5 november 2018 - Sa Pa, Vietnam

Vandaag een lummeldag omdat we vanavond met de luxe(!) bus naar Sapa vertrekken. Een slaaprit. DBP leek wel uitgestorven op zondagmorgen. Zeker familiedag want naar de kerk gaan ze niet. 80% is ongelovig...
Dan ook maar even het hoofdkwartier van generaal de Castries bekeken. Ondergronds, met een aantal kale kamers. Vandaar dirigeerde hij de Franse troepen. Nou ja... 20% was Vietnamees, 20% vreemdelingenlegioen en nog een hele zooi gevluchte SS-ers uit
Duitsland. Die Castries lijkt trouwens sprekend op generaal Alcázar uit de avonturen van Kuifje.
Op naar de luxe slaapbus! Volgens onze vriendinnen van de info moesten we " ting diing
Sapaa" zeggen. Hetgeen zoveel betekent als" goedemiddag, is er nog een plaatsje vrij in de slaapbus naar Sapa?" En dat lukte wonderwel.
Het was zeer comfortabel in die bus. Het waren meer bedden dan stoelen. Gauw slapen en morgenochtend in Sapa. Elly sliep als een roosje, maar Ed is een zeikerd met slapen; geen kuilen in de weg, geen scherpe bochten en zeker geen gesnurk, anders lukt het niet. Nou dat werd weinig slapen.
Maar om 02.45 werden we gewekt. We waren al in Sapa! Daar sta je dan in de kou met nog een Frans stel. Niemand op straat. Hotels dicht. Maar eentje was open! De bewaker wakker gemaakt, maar sprak geen Engels. Na telefoontje komt de manager (?) uit z'n bed gerold. Moest nog even voorgloeien maar uiteindelijk regelde hij twee kamers voor ons in het luxe London Spa Boutique Hotel...
Was het echt koud in Sapa? Werd het nog een klik met die Fransen? Hoe was het nieuwe hotel? Enfin lees dit en meer morgen in een nieuwe aflevering van de blog!