6/11 De woudlopers begeven zich op het gladde pad.

6 november 2018 - Sa Pa, Vietnam

Vandaag gaat het echt gebeuren; een trail de bergen in. Voor de eerste keer een korte van 15Km, met een gids en groep. Met een busje een eind de bergen in gebracht. Groep van 14 sportievelingen, vooral jonge dames. Wereldreizigers uit alle windstreken; Japan. Spanje etc. Het weer is prima. Zonnig en wat wind. De eerste twee uur lopen gesmeerd. De vrouwelijke gids - een local - vertelt heel veel over de dorpen waar we doorheen lopen. Een heerlijke lunch bij een lokaal tentje. Maar daarna gaat het echt beginnen. Geen prachtige vergezichten meer, maar het vochtige bamboebos in! Smalle paadjes die steeds steiler en blubberiger worden. We zien alleen nog maar waar we onze voeten moeten neer zetten. Gelukkig kun je je af en toe aan de bamboe vasthouden. Hier verliezen we wel wat tijd op het peloton, maar dat maken we goed in de stijle klim om het normale pad. De hele reis loopt er een aantal locals in klederdracht mee. Vrouwen uit de dorpen. Ze proberen wat met je te praten en steken zo nu en dan de helpende hand uit bij de zware cols. In de hoop dat je op het laatst een armbandje of washandje van ze koopt. Maar dat gebeurt niet. Zoals de Amerikaanse woudloopster zei "you have good and bad days in business". Eind van de middag terug in het dorp en gelijk naar de happy hour. Kapot waren we wel een beetje.

1. Peter:
    6 november 2018