29/10 Van Hanoi naar Mai Chau. De polder in.

29 oktober 2018 - Mai Chau, Vietnam

Een goeie actie van de hotelreceptie. Ze hebben geregeld dat een bus ons voor de deur ophaalt en naar ons nieuwe onderkomen in Mai Chau brengt. Een ritje van 4 uur. Anders hadden we weer een taxi naar het busstation nodig en in Mai Chau eentje die ons de polder in bracht. Van de miljoenenstad Hanoi naar het dorp MC, met 500 inwoners. Allemaal bezig in de rijstproduktie. Onderweg gelukkig nog wat sanitaire en toeristische stops. Ons 'bungalowtje' was perfect. Met veranda en uitzicht op de eeuwige rijstvelden. Die waren wel wat dor omdat de rijsthalmen net geoogst waren. Mooie omgeving met veel huizen op palen. Dat is om te beschermen tegen de wateroverlast in het regenseizoen en om daarna de rijst te drogen. En natuurlijk voor de levende have.
Veel 'homestay houses', een soort bed and breakfast. Dus veel backpackers. Vroeger haalde je de Hollanders er zo uit; afritsbroek en buideltasje. Maar die groep heeft zich inmiddels ook aangepast...
Tis hier heeeel rustig. Een krekeltje hier en daar en het gezellige geluid van het bamboe-bos, waar de stammen tegen elkaar klinken.
Morgen fietstocht, waar in we hopelijk de Witte Thai zullen ontmoeten. Er leeft hier in noordwest Vietnam een groot aantal etnische minderheden, die vaak hun eigen dorp hebben.
Minpuntje is dat het ontbijt slechts tot 08.30 is. Geen tijd voor pensionados. Maar gelukkig schenken ze hier Mojito!

1. Mies:
    30 oktober 2018
    Wat leuk. Ik ga jullie volgen. In ons dorp geen nieuwtjes. El zorg ervoor dat Ed geen gekke dingen gaat doen. Geen bungeejumpen