8/11 Naar het dak van Vietnam, de berg Fansipan.

8 november 2018 - Sa Pa, Vietnam

Vanmorgen konden we tijdens het ontbijt eindelijk eens de top van de hoogste berg van Vietnam zien. De ruim 3000 mtr hoge Fansipan. Het was prachtig helder weer, tegen de weersverwachting in. Het zou moeten regenen! Dat lukt ze hier niet goed met voorspellen, dan mis je toch een Jan Pelleboer.
Dus wij naar de top! Eerste stukkie met een kabeltram (funicular) naar het basisstation van de kabelbaan. De grootste ter wereld met een lengte van ruim 6 Km en een hoogteverschil van 1,5 Km.
Maar daar mag je zo maar niet in! Eerst een soort doktersverklaring dat je geen hartproblemen, hoogteziekte etc hebt. Want het laatste stukkie naar de top moet je lopen. 600 treedjes in de ijle lucht. Voor oudjes een puntje... Maar we mochten mee, nadat we onze sportieve activiteiten lieten horen.
Het werd een adembenemende rit met prachtige vergezichten. Boven aangekomen moest je door een poort, waarbij je het moderne leven inwisselde voor de wereld waar aarde en hemel elkaar raakten; een boeddhistisch bolwerk. Prachtige pagodes en standbeelden. En dan 600 treedjes omhoog! Maar er was zoveel te zien en uiteindelijk sta je dan boven op de top! Met mooi weer en zicht.
Bij het afdalen kwamen ook de wolken naar beneden en werd het zicht allengs slechter. De eerste kilometers in de kabelbaan was het uitzicht miniem. Maar dat klaarde snel op toen we door de wolken heen waren. Een unieke reis!
Vanavond gaan we eens Hot Pot eten. Een soort Sukuyaki. Zijn benieuwd!