22/11 Uiteindelijk toch dan maar op de scooter!

22 november 2018 - Ba Bể Nationaal Park, Vietnam

Toch maar de knoop doorgehakt; we gaan vandaag een scootertje huren! Het verkeer is hier rustig en de weinige andere weggebruikers gaan er vanuit dat jij je ook niet aan de regels houdt. Dus na de pannenkoekjes met honing een testritje gedaan. Niet slecht, alleen haalde Ed z'n been open omdattie opstapte net zoals op zijn fiets....
Omdat we de bergen ingaan en nergens een pomp tegenkomen hebben we hem aan de andere kant van het dorp even afgetankt. Hoppa! 4 liter er in voor 3 Euri!
Al snel werden we opgenomen in het verkeer. Voornamelijk door het veelvuldig, doch gedoseerd gebruik van de claxon. Soms zwaaiden ze naar ons, maar we durfden nog niet terug te zwaaien... Het ritje was prachtig, met onder ons de meren. Alleen de wegen waren abominabel slecht. Uiteindelijk toen we dachten dat de weg doodliep kwamen we het enige restaurantje tegen. Gezellig geluncht bij een Vietnamese die een vriend in Mokum had en wat Nederlands kon brabbelen.
Eind van de middag uitgepuft op het terrasje, waar we de vele fikkies konden zien van de rijsthalmen. Over een paar weken weer planten voor de volgende oogst. Dat gaat maar door. Ze eten ook zoveel rijst; elke dag en ook nog een paar kommetjes voor Boeddha en de overleden familieleden.
Morgen weer een reisdag; terug maar Hanoi. Staat veel op programma: ome Ho, oude stadskwartier, theater en natuurlijk Kerstinkopen!