Laatste dag aan zee, afscheid van de tropische hitte.

20 februari 2024 - Nha Trang, Vietnam

We gaan naar de laatste week van de vakantie in Vietnam en nemen vandaag afscheid van de prachtige kust. Maar ook van de tropische hitte. Hup, de bergen in, of zoals ze het hier noemen: “De Vietnamese Alpen, waar het altijd lente is”.  Nou dat belooft wat!

Maar eerst een bezoek aan het museum van Alexander Yersin. Hij was eind 19e eeuw verbonden aan het Pasteur instituut te Parijs. Vanwege de vele epidemieën in Indo Chine werd hij door Parijs naar Nha Trang gestuurd om de oorzaken daarvan te onderzoeken. Met succes vond hij een vaccin tegen de gevreesde pest, die al miljoenen levens eiste in China. Hierdoor redde hij Hong Kong van een catastrofe. Enfin hij heeft nog veel meer gedaan, kijk evt maar op Wikipedia. In het museum stond zijn instrumentarium en gehele library. Fantastisch. Hij is hier nog steeds een held.

Om de laatste dag rustig af te sluiten maar een middagje naar het strand. Heerlijk. We werden verrast door een vrouw uit een speaker, die nogal te keer ging. Wij begrepen er niet veel van. Een aantal mensen ging wel uit het water. Zou het een waarschuwing zijn voor gevaarlijke stromingen, een verdwaalde haai of misschien zelfs een tsunami waarschuwing? We zullen het nooit weten, in ieder geval bleef het rustig.

Na een laatste bezoek aan een visrestaurant gaan we onze koffertjes weer pakken. Morgen met het bussie naar Da Lat.
Het was hier prachtig.

Laatste stranddag…Microscoop Yersin

1. Ellen du Cloux:
    Geniet van de (ongetwijfeld relatieve) koelte in de bergen 🏔️ ⛰️
  2. Edward:
    20 februari 2024
    Tip: bouw met het vertrek uit de kust, ook het dieet van vis en vitamine C af. Richt je weer op de bekende bitterballen en bier. Prettig reis verder!
  3. Jasper:
    20 februari 2024
    Veel plezier in de bergen! Heb je genoeg loempias in je back-pack? En stevige wandelslippers?
  4. Marijn:
    22 februari 2024
    Shibasaburo Kitasato moet je even niet vergeten!

Jouw reactie