Van rottende ansjovis of garnalen wordt hier de beste vissaus gemaakt.

12 februari 2024 - Phan Thiet, Vietnam

Zondag na nieuwjaarsdag toch nog veel gesloten. Busreis naar zandduinen nog maar ff uitgesteld en op reisburootje tickets voor busreis naar Na Trang gekocht. Woensdag gaan we. Tijdens de wandeling viel het ons op dat weinigen fietsen. En als ze het doen staat het zadel super laag. Vaak ook het frame stukkie afgezaagd, want men heeft wel erg korte beentjes. Een beetje kinderachtig gezicht.

Ook blijkt het vissausmuseum open te zijn! Ligt een end buiten de stad, vlakbij de factory. Erop af, naar de beroemde Nuoc Mam vissaus. Deze vissaus Nuoc Mam betekent in het Vietnamees letterlijk “water van de vis” en schijnt de beste ter wereld te zijn. Al eeuwen. Na natuurlijk eerst de receptuur van de Grieken, Italianen en Chinezen te hebben gejat. Een bijzonder informatief museum, temeer omdat we een Engels sprekende gids meekregen. Ik zal jullie het productieproces besparen.. De saus heeft hier een proteïne gehalte van 42N ! Goed hè. Tot slot mochten we nog even proeven. Bijzonder, zout en umami, dankzij vele toevoegingen.Goed voor een hele avond dorst. En we weten nu ook waar die ronde vissersboten, de badkuipen, goed voor zijn. Vanuit die tobbe gooien ze de netten uit om de ansjovis te vangen. Hebben ze 360 grdn de ruimte.

sAvonds nog veel feestvierende karaokers op straat. Zitten gezellig aan een tafel te nassen met naast hen een emmer ijswater gevuld met heel veel bierblikjes. Die ze op de grond gooien zodra ze leeg zijn. Dat doen de overige bezoekers ook; servetten, schelpen, botjes. Flikker maar onder tafel. Precies zoals in China, alleen boeren en winden laten doen ze nog niet. Komt nog wel.

En nu hebben we eindelijk gevonden hoe we Vietnamese menukaarten instant kunnen vertalen. Dankzij een tip van een serveerster. Gewoon via Google Translate en dan gebruikmaken van de camera. Super eenvoudig! Hadden we al die tijd al! Tja, senioren op reis….. (zie fotootje)