Stadstoer met geloof, hoop en scooters.

7 februari 2024 - Ho Chi Minh City, Vietnam

De gids had een uitgebreide stadstoer bedacht langs een aantal religieuze monumenten. Hup op de scooter, nu bij daglicht. Nog drukker en deze keer door de buitenwijken. Opvallend zijn de smalle, maar erg hoge huizen. Hooguit 3 mtr breed. Oorzaak was dat vroeger de belasting werd geheven naar gelang de breedte van het gebouw.

Eerste stop was een pagode. Met veel Boeddha ‘s. Grootste geloof in Vietnam. Is hier samensmelting van Taoisme, confusiusme en boeddhisme. Geen grote, maar groot aantal kleinere Boeddha ‘s. Voor elck wat wils.
Daarna nog een Franse katholieke kerk en een Chinese tempel. Veel over te vertellen maar niet in dit blog.

Volgens de gids hebben de Fransen drie goede dingen gebracht: het katholicisme, stokbrood en Romeinse schrift.
Indrukwekkend was een bezoek aan de plaats waar in 1963 een monnik zich in brand stook en er voor zorgde dat de onderdrukking van het boeddhisme ophield. Het grote standbeeld was indrukwekkend.

Toen effe tijd voor een bakkie in de oudste koffietent van Saigon. “Cheo Leo”, wat zoveel betekent als “ We zien wel”. Men was niet zeker van de zaak In tijden van Chinese, Franse en Japanse onderdrukking. Maar de koffie was heerlijk, volgens oude traditie gezet.

Tot slot nog buskaartjes geregeld voor donderdag. Dan gaan we richting kust. Tet vieren!

PagodeBakkie zettenDrijvende handel op de Saigon

1. Ellen du Cloux:
    7 februari 2024
    Mij niet gezien op zo’n scooter!
  2. Jasper:
    7 februari 2024
    Op weg naar t nieuwe jaar! We zien wel, zoals ze in Vietnam zeggen.
  3. Marianne:
    8 februari 2024