Vandaag rondje musea

8 februari 2024 - Phan Thiet, Vietnam

De warmte (35*) getrotseerd en een aantal musea bezocht. Allereerst het Ho Chi Minh City museum. Een prachtig Frans koloniaal gebouw dat eerst diende als paleis en later als gouvernement locatie. Een indrukwekkende collectie die voor ons begrijpelijk was uitgestald: Engelse verklaringen en IPhone aps. Veel info over kunst, geschiedenis, geschiedenis en moe maar op. Daar gaan we nu ff niet op in, dat kun je allemaal op Wikipedia vinden.

Ook hier weer mooi geklede meiden die bezig zijn met een fotoshoot. Blijkt dat dat gebruikt wordt tijdens Tet. “Opnieuw beginnen voor een mooier nieuwjaar” . Of zoiets.

Een fikse wandeling naar het War museum. daar de overblijfselen van de Vietnam oorlog, of zoals men hier zegt De America War. Drie etages historie en spullen uit die tijd. We werden er stil van. Onze Amerikaanse vrienden die daar 10 jaar als bastaards tekeer zijn gegaan. Vooral de verdieping over Agent Orange (dioxine) die in miljoenen liter werd uitgestrooid. Het vernielde de natuur en zorgde voor een generatie verminkte babies. Met dank aan Dow Chemical.Verbouwereerd verlieten we het museum en liepen gelijk de verkeerde kant op. Een half uurtje maar…

Misschien moeten we maar een cursus “Oriëntatie voor Senioren “ volgen, want het gebeurt nogal es.

Voor de laatste keer streetfood in Saigon. Fantastisch. Op een kaartje op tafel stond dat we duidelijk onze bestelling moesten opgeven, want ze spreken slecht Engels. En oh ja, als we de geparfumeerde servetjes gebruikten dan moeten we daar 35 eurocent voor betalen.

Zo en nu de koffers pakken en met de bus naar Phan Thiet.

OorlogsmuseumLaatste streetfood SaigonMooi voor Tet

1. Marianne:
    8 februari 2024
    Ohja, die musea.. war museum hakt erin hè... logisch dat jullie "verkeerd" liepen.
    En dat koloniale gebouw, das GEWELDIG!
    Die trappenhuizen ❤️
    Ben benieuwd naar de kust waar jullie heengaan🌞💛🌞

Jouw reactie