Een tocht langs historische stenen.

18 februari 2024 - Nha Trang, Vietnam

Nu we ruim over de helft zijn van onze reis door Zuid-Vietnam hebben we het ritme al aardig opgepikt.
We lopen al die dagen in t-shirts en shorts en dankzij de laundry service zijn die fris en fruitig. We pakken een laat Europees ontbijt met natuurlijk eieren en spek! We maken geen gebruik van het uitgebreide Viet buffet, waarbij het afhaalmenu van  onze Chinees verbleekt. In de stad nog een bakkie op t terras. Prima koffie, maar volgens de locals is één bakkie koffie genoeg per dag en dat doen we dan ook maar. Ze zijn zeer verbaasd dat wij wel 5 bakkies per dag nemen…! Zeer ongezond vinden ze. Lunchen doen we niet meer. Is voor ons toch meer een gewoonte dan noodzaak. We nemen fris of smoothies. Is gezonder…

En dan begint de dag pas echt. Met het bus-plan lukt het nog steeds niet, dus nemen we maar taxi’s. Eerst een stuk noordelijk van de stad: Ho Chong. Een mythische plaats van opgestapelde rotsblokken. Vele goden en feeën zouden daarvoor verantwoordelijk zijn. Veel informatie ter plekke en zelfs een muziekuitvoering op nooit eerder geziene instrumenten. Maar wel mooi. Veel kunst ook ter plekke. Was voor ons oudjes wel pittig klimmen en klauteren.

Een lange wandeling op het heetst van de dag naar de tempel Po Nagar. Een prachtig bouwwerk uit de 7e eeuw. Gebouwd voor de moedergodin Uma, de zwarte dame, vrouw van Shiva. Had ook tien armen. Bij de bouw werd er veel goud als bekleding gebruikt, maar dat is gestolen door de Indonesiërs. (Dat kunnen ze dus niet van ons geleerd hebben..) Nu wordt de tempel nog steeds gebruikt door boeddhistische Vietnamezen.

En dan na een duik in het dak-bad even ontspannen voor de siësta. ‘s-Avonds natuurlijk weer seafood. Bij de rotsen hoorden we van locals, dat ze bij laag water de schelpen zo konden rapen. Zoals wij wel doen met de oesters in Zeeland. Vandaar dat er zo’n groot aanbod is van Fruits de Mer; het ligt hier gewoon voor het oprapen.

Dat het hier allemaal een stukkie luxer is blijkt ook uit het aanbod van het streetfood. Hier zie je zelfs een aantal stalletjes met grote lobsters! Maar ja, niet zo gezellig om op een laag krukkie zo’n lobster te verorberen. Ze kosten slechts 7 euro voor een hele grote. Misschien als snack tussendoor?

Morgen zondag. Rustdag. Nou ja, misschien een museumpje.

Streetfood lobsterMet kunst Hon chongPo Nagar

1. Ellen du Cloux:
    18 februari 2024
    Het is en blijft een (eet)festijn!
  2. Ewald Klauo:
    18 februari 2024
    Een mooie trip E.d. en El. nog een beetje bijgekleurd?
    See you op Nederlandse bodem
  3. Hans en Lies:
    Hoeveel al afgevallen!
    Prachtig zoals je schrijft!
  4. Svw:
    We kijken nu naar Miljuska in Vietnam
    Ongelooflijk
  5. Jasper:
    18 februari 2024
    Geniet van de rustdag! Kunnen jullie alle indrukken verwerken. Dat zijn er nogal wat. Ik moet er zelf nog even van bijkomen.

Jouw reactie